...siis mua, ei koiraa. Olen tällä hetkellä taas ihan super-ahdistunut työkuvioiden tähden, ja koira aistii sen minusta. Eli meidän treenit ei suju. Se on jännä, miten Tessa lukee minua kuin avointa kirjaa konsanaan,ja vaikka miten yritän tehdä treeneistä iloisia niin olen kuitenkin sen verran takakireä,että koira vaistoaa sen ja pyrkii rauhoittelemaan minua.

Tiistaina käytiin tekemässä tottistreeni Runosmäessä, liikkeestä maahanmenoa ja seuraamista, meni ihan ok. Keskiviikkona käytiin treenaamassa aamulla Haunisissa ja se oli katastrofaalinen treeni. Siitä viisastuneena jatketaan seuraavan kaavan mukaan: Mä EN käy treenaamassa Tessaa aamuisin näin kesähelteillä. Koska lämpötila nousee jo varhain, täytyisi treeni käydä tekemässä aikaisin aamulla, ja koska mä en todellakaan ole aamuihminen, niin treeni suoraan sängystä noustuna ennen kahvikupillista ei tosiaan toimi mulla.

Jäävissä liikkeissä täytyy marssittaa koiraa pidempi aika ennen käskyä. Nyt se on alkanut ennakoimaan seisahtumista / maahanmenoa ja jätättää seuraamisessa. Parempi siis kun tottuu siihen, että käsky tulee vasta pidemmän seuruun jälkeen. Paikallamakuussa se ennakoi istumaannousun. Nyt siis vähän aikaa palkka maahan. Ja sitten se meidän kompastuskivi, eli luoksetulo. Mä tulen luultavasti vaihtamaan sen kokonaan suoraan eteentuloksi, (silläkin riskillä että siinä saattaa olla kaksi mahdollisuutta menettää pisteitä :koira tulee vinoon eteen ja siitä vinoon sivulle..). Mutta en ehdi tekemään siitä riittävän varmaa liikettä ennen elokuun kisaa, joten ainakin siihen asti Tessa tulee vielä luoksetulossa sivulle. Ja nyt treenataan luoksetuloa tosi mukavana liikkeenä. Teen luoksetulon aina ihan treenin alkuun, jolloin koiralla on vielä kierrokset korkeimmalla ja kova into saada palkka. Tänään aamulla metsässä Tessa teki pari täyden 10 arvoista luoksetuloa lelupalkalla. Eilen Haunisissa kun huusin käskyn se meni maahan rauhoitellakseen mua. Ja kolme kertaa. Että näin ;) Lisäksi harkitsen ottavani luoksetulokäskyyn mukaan koiran nimen, siis että luoksetulo olisi "TessaFot", yhteenlausuttuna ettei mene pisteitä... Haunisissa se otti kaikista autonoven pamauksista sen verran häiriötä, ettei kuullut ollenkaan ensimmäistä luoksetulo-käskyä. Tuo nimen huutaminen alkuun voisi toimia herätyskellona.

Mun heinä-elokuun työkuviot muuttuivat nyt sen verran, että pystyn olemaan koiran kanssa kotona ennen kisaa vain 15 päivää, se on hoidossa 28 päivää. Aika ei ihan riitä :P